ش. دی ۲۷ام, ۱۳۹۹

بازگشت شناور اروند تاید ۱۰۰۰ به ایران بعد از ۱۰ ماه توقیف در کشور کویت و برگزاری آیین تجلیل از دریانوردان شناور های اروند تاید ۱۰۰۰ و سامی تاید ۳۰۰۰

1 دقیقه خوانده شده

همزمان با بازگشت شناورهای اروند تاید ۱۰۰۰ و سامی تاید ۳۰۰۰ به آب های سرزمینی، ،آیین تجلیل و قدردانی از دریانوردان این دو شناور در ششم مرداد ماه با حضور حسین صاحبی مدیر عامل شرکت خلیج فارس خط کیش (شرکت بهره بردار) ، مهدی مزیدی مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر خاورمیانه، سید امیر درخشان ریاست حراست و بازرسی تایدواتر خاورمیانه و برخی دیگر از مدیران این شرکت برگزار  شد.

در این مراسم ضمن ارائه شرح کاملی از روند حاکم بر پرونده توقیف شناور اورند تاید ۱۰۰۰  از سوی مدیر عامل شرکت خلیج فارس خط کیش و ترسیم قابلیت های فنی و نقش استراتژیک این شناور توسط مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر خارمیانه، از دریانوردان پرتلاش اروند تاید ۱۰۰۰ و سامی تاید ۳۰۰۰ با ارائه لوح تقدیر و هدیه نقدی تقدیر به عمل آمد.

به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون  و به نقل از واحد روابط عمومی و امور بین الملل شرکت تایدواتر خاورمیانه، اوایل سال گذشته و پیش از واگذاری مالکیت این شرکت به بخش خصوصی، شناور اروند تاید ۱۰۰۰ به شرکت الارتیاح برای  مدت ۱۸۰ روز به اجاره چارتری واگذار شد که متاسفانه پس از اتمام پروژه و در هنگام خروج شناور از آب‌های تحت کنترل کویت بر طبق مجوز دریافتی از بندر الشعیبیه آن کشور، این شناور توسط گارد ساحلی بندر مذکور به صورت غیر قانونی توقیف و به مدت حدود ۱۰ ماه در این بندر نگهداری شد. ذکر این نکته ضروری است که این شناور ماموریت خود به صورت کامل در کشور کویت به پایان رسانده بود .

  لذا با پیگیری های مستمر شرکت و با همکاری دادگاه و قوه قضائیه کشور کویت  و سایر نهادهای دخیل در پیگیری این پرونده، شناور اروند تاید ۱۰۰۰ سرانجام رفع توقیف شد و پس از برائت از اتهامات بی اساس مطرح شده،  به سوی آب‌های سرزمینی ایران حرکت و همکنون در آبهای خلیج فارس در سواحل شهر بندرعباس لنگر انداخته است .

لازم به ذکر است که شناور مذکور دارای یک  جرثقیل ۱۰۰۰ تنی  است که یکی از کلیدی ترین و بی نظیرترین تجهیزات دریائی  در عرصه صنایع  فراساحلی کشور به حساب می آید. این چرثقیل به لحاظ ویژگی ها و قابلیت های عملیاتی کم نظیر آن، بخش عمده ای از  نیاز صنایع فراساحل و نفت و گاز کشور را پوشش می دهد.

اروند تاید ۱۰۰۰ اجرای پروژه های عظیم ملی و بین‌المللی از جمله نصب جکت نفتی F4 واقع در میدان نفتی رشادت، نصب سازه فوقانی (LQ) سکوی FX در حوزه نفتی فروزان و نصب پل عظیم معلق در بندر الزور کویت را در کارنامه خود دارد. علاوه بر سوابق مذکور، شناور اروند تاید ۱۰۰۰ در راستای اجرای پروژه های ملی  و پروژه های سالویج و سایر پروژه ها در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

شایان ذکر است این شناور با توجه به قابلیت هایی که در زمینه نصب سازه ها و پل های دریایی دارد نقشی استراتژیک را داراست و بازگشت آن به ایران بسیار حائز اهمیت است.

یدک کش فوق سنگین سامی تاید ۳۰۰۰  متعلق به شرکت تایدواتر خاورمیانه نیز در طول این ماموریت جابجایی این کرین بارج را به عهده داشته است.

“بابک پارسا”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس