ج. اسفند ۱۵ام, ۱۳۹۹

قانون ما و قانون آنها

1 دقیقه خوانده شده

((بابک پارسا))
پلیس در هر شهر و کشوری مهمترین عامل امنیت و اجرای قوانین می باشد ، البته این در حالی است این نیروی زحمتکش با مشکل دوگانگی قانون مواجه نباشد ، متاسفانه در حوزه خودروهای حل و نقل عمومی برون شهری ، مشکلات قانونی بوجود آمده است که شاید عواقب آن منجر به حوادث جبران ناپذیری شود ، ضمن آنکه حادثه اتوبوس دانشکده علوم و تحقیقات تهران نیز ، تقریبا” برگرفته از همین مشکل بوده است .

به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون، سرهنگ علی اسفندانی رئیس پلیس راه استان هرمزگان در نشست خبری بیان کرد : حرکت رو به جلوی را در بخش کاهش جانباختگان جاده ای در استان هرمزگان را در سال جاری شاهد هستیم ، اسفندانی ادامه داد ؛ تصادفات جاده ایدر سال جاری ۱۳درصد کاهش داشته است که این مهم بسیار خوشحال کننده است وی همچنین افزود؛ طبق آمار جانباختگان در تصادفات نیز ۲۲% کاهش مجروحین را شاهد بودیم ، رئیس پلیس راه استان هرمزگان تصریح کرد ؛ حوزه شرق استان هرمزگان ۴۵% تصادفات منجر به فوت را به خود اختصاص داده است و مابقی این تصادفات مربوط به شمال و غرب استان می باشد ، لذا پلیس بیشترین زمان کنترل خود در حوزه شرق صرف خواهد کرد،

سرهنگ علی اسفندانی در خصوص علت بروز تصادفات گفت : اکثرایت تصادفات مربوط به عدم توجه به جلو است که ۴۱% تصادفات را به خود اختصاص داده است ، سرعت غیر مجاز و عدم رعایت حق تقدم نیز دیگر عوامل تصادفات است ، وی تصریح کرد ؛ از ساعت ۱۶ الی ۲۰ بیشترین تصادفات را داریم که حدود ۳۰% می باشد و از ساعت ۲۰ الی ۲۴ ۱۶% شاهد تصادفات هستیم ، وی اظهار داشت؛ ۵۹% از تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها صورت میگیرد ، لذا اقدامات مناسبی در حال اجرا داریم که در ۳۰ کیلومتری شهرها علائم مناسب و گل میخ نصب کرده ایم .

رئیس پلیس راه استان هرمزگان بیان کرد ؛ در نه ماهه سال جاری ۷۰۲۹۰۹ فقره اعمال قانون داشته ایم ، و از این تعداد ۳۷۵۹۶۸ نیز در تخلفات حادثه ساز بوده است . همچنین ، نسبت به سال گذشته ۱۸% کاهش در توقیف خودرو را شاهد هستیم و در حوزه موتورسیکلت نیز ۱۴% کاهش داشته ایم ، در بحث الکل نیز ۴۰ فقره تست الکل گرفته شده است که همه آنها مثبت بوده است و در بخش تست اعتیاد ۱۴۷ فقره اعمال شده است که ۴۶ مورد مثبت بوده است . وی خاطرنشان کرد : در بحث آموزش در نه ماهه سال جاری ، تعداد جلسات آموزشی در مدرسه و مساجد ۳۸۲۳۷ نفر ساعت بوده است که آمار مناسبی بشمار می رود .
سرهنگ علی اسفندانی در خصوص تردد اتوبوسهای درون شهری به خارج شهر نیز بیان کرد : استفاده از اتوبوسهای درون شهری در خارج از شهر ممنوع است ، و باید برای تردد در خارج از محدوده شهر از وسیله نقلیه عمومی برون شهریاستفاده گردد ، نکته مهم اینجاست که حومه شهر از نظر قوانین پلیس ۲۲ کیلومتر است و از نظر شهرداری ها و استانداری حومه حدود ۶۰ کیلومتر است لذا این موضوع همچنان مورد اختلاف است ، در واقع دچار دوگانگی قانون شده ایم ، وی گفت ؛ در حال حاضر نیز اتوبوسهای محور شهید رجایی و محو دانشگاه هرمزگان نیز بدون استفاده از سیستم سپهتن هستند ، و از نظر پلیس ترددشان در خارج از حومه شهر می باشد ، پلیس استان هرمزگان در سال ۹۵ به منظور جلوگیری از تردد این اتوبوس ها اقدام به درآوردن پلاک های این خودروها کرد و این اقدام به منظور رعایت قانونن از طرف عاملین این ترددها بود ، اما متاسفانه در حال حاضرهمچنان شاهد تردد این خودرو ها هستیم ، وی خاطرنشان کرد اگر اتفاقی در این زمینه در جاده ها رخ دهد مقصر چه کسی است ؟؟ پلیس و یا شهرداری ها و استانداری ؟؟ رئیس پلیس راه استان هرمزگان خاطرنشان کرد ؛ برابر قانون همه ی اتوبوس هایی که در محورهای برون شهری تردد می کنند باید ضمن داشتن صورت وضعیت به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان( سپهتن) مجهز باشند که این موارد در سرویس های واحدهای صنعتی غرب بندرعباس و محور اسکله و همچنین مسیر دانشگاه هرمزگان رعایت نمی شود و همین امر اجرا نکردن قانون محسوب میشود . وی همچنین در خصوص تردد تانکرها در محور های برون شهری ادامه داد ؛ با وجود اینکه تردد این تانکرها در ساعات شب ممنوع است همچنان شاهد حرکت آنها در جاده ها بدون هر گونه سیستم کنترل هوشمند نظیر GPS و سامانه سپهتن هستیم که این امر به بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری در محورهای برون شهری منجر شده است. و این درحالی است که از طرف پلیس در رابطه با این موضوع به کررات با فرمانداری و استانداری مکاتبه شده است .
سرهنگ علی اسفندانی در رابطه با برخورد خودروها با احشام مخصوصا” شتر بیان کرد : برخورد با احشام درصد کمی از تصادفات را به خود اختصاص داده است ، که متاسفانه اقدامات انجام شده در زمینه نصب شبرنگ و یا حفر کانال در حاشیه جاده هم به طور کافی نتوانست مشکل شهرها در بخش تصادفات حل نماید ، در سال گذشته ۵ نفرو در سال جاری ۴ نفر در تصادفات فوت نمودند ، در بخش تصادفات جرحی با احشام ۱۵ فقره را شاهد هستیم .

وی همچنین در پایان با اشاره به محورهای ؛ بندرلنگه به پارسیان و بخشی از محور گچین به بندرخمیر اذعان داشت ، متاسفانه این دو محور همچنان خطرآفرین می باشند ، لذا از راهداری و مسئولین امر درخواست می شود هرچه سریعتر نسبت به دوبانده کردن و بهسازی این دو مسیر اقدامات سریعی را انجام دهند ، وی خاطرنشان کرد البته خیلی از محورهای بین شهری در استان هرمزگان دارای مشکل می باشند اما این دو کحور بسیار پر تردد و مهم هستند .

“بابک پارسا”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس