ج. آبان ۹ام, ۱۳۹۹

لزوم دانش سواد رسانه ای در عصر فضای مجازی

در دنیای امروز و عصر انفجار اطلاعات همواره ما به دنبال مقوله ای بنام سواد رسانه ای هستیم.
با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها شاهد راه افتادن بازار مکاره ای از انواع پیام هایی هستیم که خواه ، ناخواه ما را به سمت خود می کشاند و در اینجا است که به اهمیت سواد رسانه ای و تشخیص پیامها و اخبار درست از نادرست نیازمندیم.
امروزه در کشورهای توسعه یافته سخن از مقوله دروازه بانی خبر است که خبرنگاران و روزنامه نگاران جامعه می توانند با داشتن سواد رسانه ای قدرت عرصه رسانه ای و فضای مجازی را به نفع مردم رقم بزنند .
بالطبع در استان هرمزگان نیز با توجه به گرما و شرجی هوا در مقایسه با سایر نقاط کشور ، علاقه مندی و همچنین جذاب بودن شبکه های اجتماعی و پیام رسان برای مردم استان، قدرت مالتی مدیا و تصویر و به اصطلاح عصر فرامتن و تصویر و حتی فرا تصویر را پشت سر گذاشته ایم.
در نبرد رسانه ای امروزه ، این خبرنگاران هستند که می توانند اخبار را با صحت ، سرعت و دقت به مخاطبان ارسال کرده و توجه مصرف کنندگان این اخبار ( مردم )را نیز به خود جلب کنند.
هر چند که امروزه در جامعه شاهد بی سر و سامانی فضای مجازی و دچار نوعی تاخر فرهنگی هستیم ، بهتر است خبرنگاران نیز در این میان با دقت و حساسیت بیشتر خبرهای خود را به ویژه در فضای مجازی ارسال کنند تا بتوانند اعتماد عمومی را به دست آورند.
از طرف دیگر نیز مدیران دولتی با ترغیب روابط عمومی خود هر کدام به جای اقناع افکار عمومی و آگاهی رسانی و اطلاع رسانی بیشتر سعی دارند با ارسال انواعی از پیام های تبریک و تسلیت و … به طور جداگانه ای گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.
با رشد و گسترش تکنولوژی و همچنین علوم ارتباطات، دانش سواد رسانه ای برای مدیران دولتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، چون از طرفی هم باعث نوعی شناخت از فضای رسانه استان و هم موجب بالا رفتن آستانه تحمل و توان پاسخگویی در جهت شفافیت سازی امور برای افکار عمومی به شمار می رود.
البته در هر برهه از تاریخ معمولا مخاطب منتظر پاسخگویی و شفافیت نمی ماند و دیگر منفعل نیست بلکه امروزه ما صحبت از یک کاربر می کنیم، یعنی کسی که تنها مصرف کننده پیام و اخبار رسانه های جمعی نیست بلکه خود نیز به نوعی تولید پیام می کند.
در حقیقت امروزه مخاطب گام را وسیع تر برداشته و سخن از ارتباط بر خط (آنلاین) افکار عمومی میراند.
یعنی مخاطب ، خود به صورت مستقیم و زنده در جریان روادید قرار می گیرد و دیگر این رسانه نیست که توانایی قضاوت دارد بلکه مخاطب با تماشای زنده رخدادها، خود قضاوت را به عهده می گیرد و نظراتش را در بخش دیدگاه های هر رسانه ارائه می دهد.

محمد کمالی باغستانی _ مدرس دانشگاه _ دکترای فرهنگ و ارتباطات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس