موزه‌گردی در پایتخت

موزه گردی یکی از تفریحات رایج و البته محبوب در شهر تهران است. می‌توان گفت در هر نقطه‌ی جغرافیایی از پایتخت می‌توانید موزه‌هایی با موضوعات تاریخ، هنر و فرهنگ بیابید. اما با وجود این لیست بلند بالا تنها بخشی از مهم‌ترین موزه‌های تهران، مقصد همیشگی تهران گرد‌ها است. موزه‌هایی مانند موزه ملی، کاخ‌های سلطنتی، موزه‌های […]

موزه گردی یکی از تفریحات رایج و البته محبوب در شهر تهران است. می‌توان گفت در هر نقطه‌ی جغرافیایی از پایتخت می‌توانید موزه‌هایی با موضوعات تاریخ، هنر و فرهنگ بیابید. اما با وجود این لیست بلند بالا تنها بخشی از مهم‌ترین موزه‌های تهران، مقصد همیشگی تهران گرد‌ها است. موزه‌هایی مانند موزه ملی، کاخ‌های سلطنتی، موزه‌های هنر و حیات وحش اگرچه از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر تهران هستند، اما در کنار آن‌ها موزه‌هایی در این شهر هستند که ممکن است تا به حال حتی اسمی از آن‌ها نیز نشنیده باشد. لذت گشت و گذار به دیدن تازه‌ها و تجربه کردن اتفاقات نو است. با این مطلب همراه شوید تا گشتی در موزه‌های کمتر شناخته شده در تهران بزنیم.

موزه‌های کمتر شناخته شده تهران کدام‌اند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تهران، شهری با لیست ۶۰ تایی موزه است. این تعداد از موزه از مکان‌های تاریخی تا موزه‌های هنری و خانه‌های قدیمی که تبدیل به موزه شده‌اند را شامل می‌شود. اما شما تا به حال چند موزه از این لیست را دیده‌اید؟

موزه جنگ، خانه سردار قاجاری

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

سردار سپاه قاجار اگرچه فرصت چندانی برای گذراندن در خانه نداشت و بیشتر در جلسات سیاسی دولت قاجار و سپس پهلوی پرسه می‌زد، اما خانه‌اش عمارتی بود با ستون‌های بلند و سفید و باغچه‌ای مستطیل شکل پوشیده از درخت و گل و گیاه! عبدلحسین تیمورتاش ملقب به سردار معززالملک از دولتمردانی بود که برای برکناری قاجار‌ها و روی کار آمدن پهلوی‌ها کوشش زیادی کرد. عمارت تیمورتاش در زمان احمدشاه ساخته شد تا محل زندگی سردار و خاندانش یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی امروز تهران لقب بگیرد. این عمارت در شمال غرب پادگان باغشاه سابق و میدان حر امروزی در دانشگاه جنگ قرار گرفته است.

امروزه این عمارت را با نام موزه جنگ می‌شناسند. این موزه در سال ۱۳۹۵ رسما به روی مردم گشوده شد و شامل بخش‌های سلاح و جنگ افزار، آلبوم خاطرات و یادگار‌هایی از جنگ‌های مختلف است. بازدیدکنندگان می‌توانند در روز‌های دوشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ و در روز‌های جمعه از ساعت ۹ تا ۱۷ به صورت رایگان از عمارت تیمورتاش بازدید کنند.


عکاسخانه شهر، تخصصی‌ترین موزه عکاسی خاورمیانه

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

شاید عجیب به نظر بیاید که یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های شهر تهران در لیست موزه‌های کمتر شناخته شده‌ی پایتخت جا گرفته است، اما حقیقت دارد. موزه عکاسخانه شهر در سال ۱۳۷۴ راه اندازی شده و اولین موزه تخصصی عکاسی در خاورمیانه لقب گرفته است. این موزه در میدان بهار هفت تیر قرار دارد و شامل دو نمایشگاه، کتابخانه تخصصی و یک لابراتورار است. نمایشگاه شماره یک را می‌توان هیجان انگیزترین بخش این موزه دانست.

در این بخش در میان اولین دوربین‌های ساخته شده در دنیا قدم خواهید زد. این سالن دوربین‌های قطع بزرگ از بدو اختراع تا سال‌های ۱۹۰۰ میلادی را دربرمی‌گیرد. دومین بخش از تاریخ تحول دوربین‌ها از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ در نمایشگاه دوم به بازدیدکنندگان ارائه شده است. اگر دوست دار عکاسی هستید و از دیدن تاریخ آن به صورت مدون لذت می‌برید این موزه را فراموش نکنید.

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

باغ موزه مینیاتور، همه ایران در یک نگاه

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

اگر گردشگر حرفه‌ای باشید، حتما یا از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی ایران در شهر‌های مختلف دیدن کرده‌اید و یا دیدن آن‌ها را در برنامه خود گذاشته‌اید. اما اگر فرصت گشت و گذار ندارید و البته می‌خواهید از هنر مینیاتور هنرمندان ایرانی دیدن کنید، سری به باغ موزه مینیاتور بزنید. این موزه در منطقه‌ی شرق تهران و در بوستان تمدن قرار گرفته و ۱۳ جاذبه‌ی مهم گردشگری و ثبت شده‌ی جهانی را در مقیاس کوچک به نمایش درآورده است.

تخت جمشید، مسجد جامع اصفهان، برج آزادی و سازه‌های آبی شوشتر را در کنار هم و در یک محوطه با مقیاس مینیاتوری در این موزه خواهید دید. بخش دیگری از این موزه که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته، گل‌کاری و فضای سبز آن است که محیطی منحصر به فرد را ایجاد کرده است. باغ موزه مینیاتور در سال ۹۲ افتتاح شده و بهای ورودی آن ۲۰۰۰ تومان است.

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

موزه صبا، خانه‌ای از جنس موسیقی

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

موزه صبا یکی از خانه‌های پر از روح و طراوت در خیابان ظهیر الاسلام است که با ورود به آن دنیایی از خاطره و حس مثبت را نا خودآگاه تجربه خواهید کرد. خانه موزه صبا، خانه‌ی استاد برجسته‌ی موسیقی است که سال‌ها در آن نواخته و انگار که حیاط مربعی شکل و دیوار‌های عمارت قدیمی با نت‌ها و آوا‌ها عجین شده است. ابوالحسن صبا را از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی ایران در ۷۰ سال گذشته می‌دانند.

تار و سه تار، ویولن، کمانچه، سنتور و ضرب می‌نواخت و بعد‌ها با یادگیری مهارت‌های دیگر توانست خود سازش را بسازد. به علاوه در نقاشی و ادبیات نیز دستی داشت و همه‌ی این مهارت‌ها از او استادی تمام عیار و ماندگار ساخت. موزه صبا امروزه شامل دو بخش قابل نمایش است. بخش اول لوازم شخصی و ساز‌های او و بخش دیگر آثار هنری همسر ایشان که شامل تندیس‌های ممی و لباس اقوام مختلف ایرانی است. موزه صبا از شنبه تا چهارشنبه به جز روز‌های تعطیل پذیرای بازدیدکنندگان است.

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

غار موزه وزیری، دست‌سازه‌هایی از عشق

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

از همان ابتدای ورود به موزه با سازه‌هایی متفاوت و فضایی منحصر به فرد روبه رو خواهید شد. انگار که در سرزمین عجایب فروافتاده‌اید و هر طرف که سربرمی‌گردانید شگفت‌زده‌تر از دقیقه‌ی قبل خواهید بود. غار موزه وزیری، فضایی است که توسط دکتر ناصر هوشمند وزیری با نهایت عشق و با دقت و خلاقیت بسیار ساخته شده است. این موزه از سال ۸۴ راه اندازی شده، اما با وجود قدمت و تنوع بسیار، چندان شناخته شده نیست. در این موزه وسایل دورریختنی به زیبایی به تندیس‌های نتفاوت تبدیل شده است. بخشی از موزه فضایی غار مانند است که به دست دکتر وزیری حفر شده و در بخش‌هایی از آن می‌توانید روایت‌های شاهنامه را از زبان مجسمه‌ها ببینید و از این ذوق و تفاوت لذت ببرید.

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

استاد وزیری در هر زمانی با روی گشاده میزبان شما در این موزه هستند و به سوالات بازدیدکنندگان با نهایت عشق، احترام و گشاده‌رویی پاسخ می‌دهند. برای دستیابی به این موزه در مسیر لواسان، بعد از عبور از جاده پر پیچ و خم لشکرک وارد بلوار امام خمینی می‌شوید و کمتر از ۳۰۰ متر تا در ورودی غار موزه دارید. اگر فضا‌های متفاوت و نو انتخاب شما برای گشت و گذار است دیدن این موزه را از دست ندهید.


موزه اسقف اعظم آرکاداک مانوکیان، موزه ارامنه ایران

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

موزه مردم شناسی ارامنه را می‌توان یکی از موزه‌های تاریخی متفاوت دانست. این موزه در خیابان میرزا کوچک خان و در ضلع شمالی حیاط کلیسا قرار دارد و محل نمایش لوازم مربوط به برگزاری مراسم‌های مذهبی، مجسمه‌ها و تندیس‌ها و کتاب‌های مقدس قدیمی و تاریخی است. به علاوه در این موزه می‌توانید اطلاعات تاریخی درباره ارامنه کسب کنید. این موزه به نام اسقف اعظم آرکاداک مانوکیان نام گذاری شده و هرروز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر می‌توانید از آن دیدن کنید.

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

موزه فرش رسام عرب زاده، گشت و گذار در تار و پود هنر ایرانی

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

فرش دستباف یکی از آثار مهم هنرمندان ایرانی است که در دنیا شهرت و طرفداران بسیاری دارد. برای حفظ این میراث هزار رنگ در سال ۱۳۷۳ فضایی برای نمایش فرش‌های دستباف ایرانی به وجود آمد. پس از آن ابوالفتح زیدی لطیفی، معروف به رسام عرب زاده که بنیان گذار فرش نوین ایران به حساب می‌آمد، ۶۶ قطعه فرش دستباف و اصیل ایرانی با طرح‌های منحصر به فرد به این مجموعه اهدا کرد و به همین دلیل این موزه به موزه فرش رسام عرب زاده معروف است. فرش شاهنامه مهم‌ترین و ارزشمندترین اثر رسام عرب زاده است که در این نمایشگاه می‌توانید ببینید.

موزه فرش رسام عرب زاده در خیابان پاسداران، بوستان یکم قرار دارد و اگر غوطه خوردن در رنگ‌ها و هنر ایرانی لذت بخش است به شما پیشنهاد می‌شود.


عمارت ارباب هرمز میزبان موزه گرافیک ایران

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

برای لذت بردن از این موزه اصلا نیازی به دانستن علم گرافیک ندارید. پیش از هرچیز فضای عمارت شما را دقایقی به خود مشغول می‌کند. نمای آجری، ستون‌ها و پنجره‌ها همگی حکایت از روح زندگی در این مکان را می‌دهند. بعد از ورود به عمارت به دنیای تصاویر وارد خواهید شد. موزه گرافیک ایران در سال ۹۳ در منطقه‌ی تهرانپارس و در عمارت زیبای ارباب هرمز راه اندازی شد و اولین موزه طراحی گرافیک آسیا نام گرفت. این موزه در دو طبقه ساخته شده و نصب همه‌ی تابلو‌ها بدون آسیب زدن به مجموعه به دیوار آویخته شده است. در بخشی از موزه گرافیک سالنی برای برپایی نمایشگاه‌های موقت مرتبط نیز قرار دارد. این موزه هر روز به جز روز‌های دوشنبه پذیرای شما خواهد بود.

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

موزه استاد صنعتی، تماشای هنر در عمارت قاجاری

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

استاد علی اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه ساز معروف ایرانی است که دو موزه در ایران به نامش ثبت شده است. استاد صنعتی بیشتر از ۶ هزار مجسمه، تندیس و تابلو نقاشی را از خود به یادگار گذاشته است که بخشی از آن در دو موزه صنعتی تهران و اصفهان به نمایش درآمده است. موزه صنعتی تهران در میدان امام خمینی تهران قرار دارد و در عمارت قدیمی قاجاری میزبان آثار برجسته‌ی این هنرمند است. تندیش نادرشاه افشار، تندیس شاه عباس بزرگ و تندیس زندانیان تهران از مهم‌ترین آثار به نمایش درآمده در این موزه است.

روایتی از موزه‌های تهران که تا به حال نمی‌شناختید

“بابک پارسا”