“حسین عباسنژاد” روز چهارشنبه در همایش ملی یکروزه «مدیریت، اقتصاد و توسعه دریامحور» که به میزبانی این ادارهکل درحال برگزاری است، پیرامون «حکمرانی اقیانوسی و جایگاه حمل و نقل دریایی در اقتصاد آبی و توسعه دریامحور(چالشها و مشکلات)» به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی با اقتصاد جهانی ارتباط مستقیم دارد و یکی از مولفههای اصلی و اثرگذار در ارتباط با توسعه به شمار میرود، گفت: توسعه دریامحور بهرهگیری از دو موضوع حکمرانی اقیانوسی و اقتصادی آبی است و استفاده از ظرفیتهای موجود از دریا تلقی میشود. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: توسعه دریامحور یک رویکرد است که در آن فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به سواحل، جزایر و مناطق ساحلی منتقل میشوند تا با استفاده از منابع دریایی برای توسعه اقتصادی، بهبود شرایط زندگی، ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش تولید ناخالص داخلی همراه منجر شود. به گفته عباسنژاد؛ این رویکرد راهبردهایی را ارائه میدهد تا از ظرفیتهای اقتصادی اقیانوسها، دریاها و نواحی ساحلی استفاده شود که برای توسعه پایدار بسیار مهم بوده و توسط جامعه بینالمللی به رسمیت شناخته میشود. وی در ادامه به مفاهیم اقتصاد آبی، حاکمیت اقیانوسی، توسعه دریامحور و توسعه پایدار اشاره و یادآور شد: اقتصاد آبی برای بهرهگیری از ظرفیتهای دریا به منظور توسعه اقتصادی حائز اهمیت بوده و امروزه دنیا به این باور رسیده که اقتصاد قوی باید مرتبط با دریا باشد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه مبنای اقتصاد آبی جدا کردن توسعه اجتماعی- اقتصادی از تخریب محیط زیست است، گفت: اقتصاد اقیانوسی که قابلیت احیاکنندگی و ترمیمی دارد، منجر به افزایش سلامت و رفاه انسان از جمله امنیت غذایی و معیشت پایدار میشود. عباسنژاد با اشاره به سهم ۲۶۲ میلیون تنی سهم ایران از کالای دریابرد در سال ۲۰۲۳ خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت زیاد در حوزه حمل و نقل دریایی سهم یک درصدی حمل و نقل کالای دریابرد ایران در جهان را میتوان بهبود بخشید که نیاز به برنامهریزی دقیق و همسو با هنجارهای بینالمللی دارد. رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز با اشاره به ظرفیتهای ظرفیتهای مغفول حوزه دریایی این استان گفت: این استان با توجه به وسعت و گستردگی فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری میتواند به یک پایلوت در ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب به ویژه در بخشهای ساحلی و فراساحلی تبدیل شود. احمد زاهری خاطرنشان کرد: علاقهمندی برای فعالیتهای علمی و پژوهشی جامعه نخبگانی و دانشگاهی در حوزه توسعه دریامحور در استان هرمزگان وجود دارد و امیدواریم خروجی این نشست زمینه بهبود مدیریت و حل مسائل مدیریتی و شناخت مسائل و چالشهای حوزه مدیریت، توسعه و اقتصاد استان هرمزگان براساس منویات رهبر معظم انقلاب را فراهم سازد. گفتنی است؛ دومین روز برگزاری «همایش ملی مدیریت، اقتصاد و توسعه دریامحور» از سوی جهاد دانشگاهی هرمزگان در محورهای مختلف از جمله«نقش صنعت در توسعه دریا محور، مدیریت و اقتصاد دریا محور، نقش مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در توسعه دریامحور، اقتصاد دانشبنیان و نوآوری و نقش گردشگری در توسعه دریامحور» با حضور جمعی از مدیران به میزبانی ادارهکل بنادر و دریانوردی این استان درحال برگزاری است. «اقتصاد آبی و برنامهریزی فضایی مناطق ساحلی و دریایی، جایگاه کریدورهای حمل و نقلی در دستیابی به توسعه دریامحور، ظرفیتهای سواحل مکران، بنادر و پایانه داری در آیینه آینده به همراه نشست تخصصی چالشها و پیشرانهای سختافزاری و نرمافزاری در تحقق توسعه دریامحور» از جمله محورهای سخنرانیها و ارائه مقالات این همایش ملی یکروزه است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
سرمایهگذاری ۹.۵ میلیون یورویی معادل هفت هزار و پانصد میلیارد ریالی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری بتا در نوسازی ناوگان حملونقل بندری بندر شهید رجایی در راستای اقتصاد دریا محور
این مسابقات که به صورت دوره ای آغاز شده بود در نهایت و پس از برگزاری ۱۰ بازی با شناخت قهرمان به پایان رسید.
معاون فنی و نگهداری ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آغاز عملیات ارتقای جرثقیلهای دروازهای موسوم به جرثقیل ترانستینر منگان شماره هفت(RTG) با بهرهگیری از توان متخصصان داخلی در بندر شهید رجایی خبر داد.
در دومین دوره جایزه سرآمدی مدیریت دانش بر اساس مدل ارزیابی شامل ۹ معیار و ۶۰ زیرمعیار، شرکت نفت ستاره خلیج فارس رتبه نخست را کسب کرد.
Δ