حجتالاسلام سیدعلی خانمحمدی” به اهمیت جایگاه بندر شهید رجایی به عنوان راهبردیترین بندر در توسعه اقتصادی کشور به بازدید امروز خود از بخشهای مختلف این بندر اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به نگاه کشور به این بندر راهبردی، دولت الکترونیک هم در بحث مقابله با فساد و هم تسهیل وارد و صادرات باید […]
حجتالاسلام سیدعلی خانمحمدی” به اهمیت جایگاه بندر شهید رجایی به عنوان راهبردیترین بندر در توسعه اقتصادی کشور به بازدید امروز خود از بخشهای مختلف این بندر اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به نگاه کشور به این بندر راهبردی، دولت الکترونیک هم در بحث مقابله با فساد و هم تسهیل وارد و صادرات باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: حوزههایی که نیاز به توجه ویژه دارد به خصوص در بخش کمبودها، رسوب کالا، جذب نیروی انسانی متخصص نکات بسیار مهمی مطرح شد که همه اینها بررسی و پیگیری خواهد شد.
فرآیندهای قانونی باید اصلاح شود
رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران در بحث مشکلات رسوب کالاها به عنوان یکی از مطالبات جدی دولت گفت: در نگاه عمومی همه از بنادر و دریانوردی توقع برطرف شدن مشکلات دارند درحالی که بخش عمده مشکلات به ارگانهای دیگر و خلاهای قانونی برمیگردد که این فرآیندها باید اصلاح شود.
حجتالاسلام خانمحمدی افزود: همان طور که مطالبه از مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی این استان جدی است، سایر ارگانها و سازمانها نیز باید همکاری لازم را بنادر و دریانوردی داشته باشند.
وی با بیان اینکه از برخی مجموعهها و سازمانها به دلیل ترک فعلهای آنان در این بنادر گلایه داریم، تصریح کرد: در بعضی از بخشنامهها که خود مجموعهها دارند، بانک مرکزی، استاندارد، بانکها و جی تی سی همه اینها باید قبل از ورود کالا به بندر باید باهم هماهنگ باشند.
ترک فعلها به قرارگاه اعلام شود
رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران با اشاره به تلاش شبانهروزی کارگران و کارکنان مجموعه بنادر و گمرک در راستای تسهیل شرایط تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی، گفت: از مدیرکل بنادر هرمزگان خواستهایم اگر سازمان همکاری لازم در این زمینه نداشته باشد، ترک فعلها به قرارگاه اعلام تا از طریق بازرسی و قوه قضاییه پیگیریهای لازم انجام شود تا شاهد انبارداری و رسوب کالاها نباشیم.
حجتالاسلام خانمحمدی بیان کرد: فعالیتهای صادرات و وارادات بنادر و دریانوردی نباید معطل کمکاری برخی مجموعهها باشد و اگر مجموعهای در این مسیر همراهی نکند و از قافله توسعه تجارت دریایی عقب بماند، ضرر آن متوجه اقتصاد و معیشت مردم میشود.
وی در پاسخ به این سوال که مسوولان استان، ۹۰ درصد مشکلات ماندگاری کالاها در بنادر را آماده نبودن اسناد کالا و مشکلات ارزی عنوان کردهاند، در این زمینه قرار است چه اقداماتی انجام شود، گفت: با تشکیل یک کارگروه میتوان در این زمینه بهترین راهکار برای نحوه تامین مالی و ارز کالاها از سوی دولت به ویژه بانک مرکزی را به کار گرفت.
رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران ستاد یادآور شد: نگاه به بنادر و دریانوردی باید نگاه بلندی باشد که این مجموعه بتواند با آرامش خیال به حوزه جذب سرمایهگذار و ادامه توسعه طرحهای اصلی خود بپردازد.
صاحبان کالا نباید به بنادر نگاه انبارداری داشته باشند
حجتالاسلام خانمحمدی گفت: گاهی مواقع برخی از صاحبان کالا به دلیل منفعت و سود خود تعمدا کالای خود را از بنادر ترخیص نمیکنند که در این زمینه اگر نقص قانون وجود دارد باید قانون را اصلاح کرد.
وی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با فساد نباید اجازه داد که افراد حقیقی با حقوقی به عنوان صاحبان کالا به بنادر نگاه انبارداری داشته باشند، در این باره به نقش رسانهها در معرفی متخلفان اشاره کرد.
رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران با اشاره به ضرورت فرهنگسازی و تبیین جایگاه بنادر و دریانوردی به مردم، ادامه داد: با کمک رسانهها آماده همکاری با دولت در برخورد با متخلفان و معرفی آنان به نهادهای نظارتی هستیم.
خانمحمدی خاطرنشان کرد: بعد از ارائه گزارشهای لازم، کمبودها و ترک فعلها هم از سوی صاحبان کالا و هم سازمانهای مربوطه نتیجه این بازدیدها به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
ضرورت بهرهگیری از سرمایه انسانی متخصص در بنادر و دریانوردی هرمزگان
وی در بخش دیگری با اشاره به توسعه روزافزون بنادر هرمزگان در سالهای اخیر، راهاندازی بندر چندمنظوره خمیر را یکی از طرحهای مهم بندری و دریایی در راستای توسعه تجارت دریایی، توسعه اشتغال پایدار و رونق معیشت ساحلنشینان با مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان دانست.
رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران گفت: توسعه طرحهایی عمرانی و توسعهای که در بنادر شرق و غرب استان نیز درحال انجام است، نمونههایی از توجه بنادر و دریانوردی هرمزگان به حوزه تجارت دریایی و رونق اقتصاد است.
حجتالاسلام خانمحمدی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی در استان هرمزگان، توجه به سرمایه انسانی، جذب نیروی متخصص و معیشت آنان با توجه به نوع و سختی کار آنها در بنادر و دریانوردی این استان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی اضافه کرد: نمیتوان با یک دستورالعمل به صورت کلی به این حوزه تصمیمگیری کرد بلکه با یک برنامه موضوع محور باید برای جذب نیروی انسانی متخصص اقدام شود.
منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندرتجاری ایران نام برده شده که با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا، به تنهایی حدود ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد و همچنین بیش از ۸۵ درصد کالاهای کانتینری کشور در مجتمع بندری شهید رجایی جابهجا میشود.
این بندر راهبردی از سال ۶۴ فعالیت خود را در غرب بندرعباس آغاز کرده و هرسال بر توسعه آن افزوده شده به طوری که درسالهای اخیر به منطقه ویژه شهید رجایی و دروازه طلایی ایران معروف شده و ضمن ارتباط بندری با ۸۰ بندر معروف جهان در برنامه دوره ای تخلیه وبارگیری کالاهای کانتیری دنیا قرار دارد.
بندر شهید باهنر نیز از بنادر چند منظوره قدیمی استان و سومین بندر ترانزیتی کشور است که با داشتن ظرفیتهای مهم در زمینه صادرات و واردات و مسافرتهای خارجی با کشتیهای مسافری به کشورهای حوزه خلیج فارس نقش بیبدیل در توسعه این منطقه دارد.
بندرهای شهید باهنر، شهید حقانی، پشت شهر، نخل ناخدا، کریان، تیاب و کلاهی، سیریک و جاسک به مرکزیت بندر شهید باهنر جزو بندرهای شرق هرمزگان محسوب میشوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
سرمایهگذاری ۹.۵ میلیون یورویی معادل هفت هزار و پانصد میلیارد ریالی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری بتا در نوسازی ناوگان حملونقل بندری بندر شهید رجایی در راستای اقتصاد دریا محور
این مسابقات که به صورت دوره ای آغاز شده بود در نهایت و پس از برگزاری ۱۰ بازی با شناخت قهرمان به پایان رسید.
معاون فنی و نگهداری ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آغاز عملیات ارتقای جرثقیلهای دروازهای موسوم به جرثقیل ترانستینر منگان شماره هفت(RTG) با بهرهگیری از توان متخصصان داخلی در بندر شهید رجایی خبر داد.
در دومین دوره جایزه سرآمدی مدیریت دانش بر اساس مدل ارزیابی شامل ۹ معیار و ۶۰ زیرمعیار، شرکت نفت ستاره خلیج فارس رتبه نخست را کسب کرد.
Δ