مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تشریح کرد؛

آخرین وضعیت اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی/نقش آفرینى بزرگترین بندر تجاری ایران در شکوفایى اقتصاد ملى/ اعلام فرصت‌هاى سرمایه‌گذارى آینده برای فعالان اقتصادی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ساخت پل دسترسی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی و احداث مرحله نخست تاسیسات زیربنایی این اراضی را دو اقدام مهم دولت سیزدهم دانست و گفت: طرح ۲۴۰۰ هکتاری اراضی این بندر یک طرح ملی است که می‌تواند علاوه بر ارزآوری به اشتغال‌زایی هم منجر شود.

“حسین عباس‌نژاد” اظهار داشت: با توجه به اینکه ارتقای نسل بنادر، لازمه وجودی توسعه هر کشور است، سازمان بنادر و دریانوردی ارتقای بنادر کشور را با جدیت دنبال می‌کند و در حال حاضر در کشورهای اطراف ایران روی موضوع لجستیک و علم لجستیک به شدت سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی در این رابطه به آخرین وضعیت توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: طرح ۲۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهید رجایی یک طرح ملی است که می‌تواند علاوه بر ارزآوری به اشتغال‌زایی هم منجر شود، در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری امکان ایجاد شهرک لجستیک به منظور ایجاد خطوط تولید، مونتاژ، صنایع تبدیلى، بسته‌بندى و فعالیت‌هاى ارزش افزوده‌ای وجود خواهد داشت.

نقش آفرینى بندر شهید رجایی در شکوفایى اقتصاد ملى

مدیرکل بنادر و دریانوردی‌ هرمزگان ادامه داد: در این طرح زمینه رقابت بیش از پیش منطقه ویژه اقتصادى بندر شهید رجایى با سایر بنادر منطقه فراهم مى‌شود تا بزرگ‌ترین بندر تجارى ایران در آینده‌اى نزدیک، نقش آفرینى بیشترى در شکوفایى اقتصاد ملى داشته باشد.

عباس‌نژاد درباره فرصت‌هاى سرمایه‌گذارى آتى در اراضى ۲۴۰۰ هکتارى پس از اجراى زیر ساخت‌هاى لازم نیز گفت: انواع فعالیت صنعتى، احداث پالایشگاه تولید سوخت بدون سولفور به علاوه صنایع مشابه و تکمیل‌کننده فعالیت پالایشگاه‌هاى بزرگ، فعالیت مخزن‌دارى مواد و مشتقات نفتى، نیروگاه تولید برق، انبارهاى لجستیک ارزش افزوده و مراکز بزرگ توزیع کالا، انواع انبارهاى امانى، گمرکى، ترانزیتى، سردخانه، تخصصى، خدمات عمومى رفاهى مانند مهمانسرا، رستوران، باشگاه و غیره است.

وی بیان کرد: در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی ‌تسهیل سرمایه‌گذاری که از بندهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه دریامحور است،‌ اجرای زیرساخت در اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همچنین اجرای زیرساخت ارتباطی اراضی ۲۴۰۰ هکتاری با بندر شهید رجایی را با احداث پل دسترسی در دستور کار خود قرار داد.

میزان عملکرد و سرمایه‌گذاری طرح

بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی‌ هرمزگان به اقدامات انجام‌شده در بنادر در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: انجام مطالعات تفصیلی و آغاز عملیات اجرایی پروژه فاز اول تاسیسات زیربنایی اراضی ۲۴۰۰ هکتاری شامل راهسازی، تاسیسات برق و تاسیسات زیربنایی انتقال آب، انجام مطالعات تفصیلی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته است.

عباس‌نژاد از دیگر این اقدامات به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پل دسترسی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهیدرجایی و انعقاد دو فقره توافقنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جهت احداث زیرساخت اراضی پشتیبانی اشاره کرد و ادامه داد: پس از سال‌ها وقفه در اجرای طرح با رویکرد توسعه دریامحور در دولت سیزدهم در راستای استفاده از موقعیت برتر بندر شهید رجایی به عنوان دروازه صادرات و واردات ایران مدنظر قرار گرفت.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اظهار داشت: با توجه به توسعه صنعتی هرمزگان و افزایش نیاز بازارهای داخلی در راستای استفاده از زیرساخت‌ها، محیط سرمایه‌گذاری توانمند و ایجاد هاب لجستیک تجاری کشور، طرح یادشده در دو بخش اجرای اقدامات زیربنایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی با اعتباری معادل ۴۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال مدنظر قرار گرفت.

تاثیر طرح توسعه اراضی ۲۴۰۰ در استان هرمزگان

وی با بیان اینکه انعقاد توافقنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در روز ملی حمل و نقل سال جاری به منظور اجرای زیرساخت در اراضی یادشده با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریال در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و و تکمیل زنجیره ارزش، کلید خورد،‌ به تاثیر اجرای طرح توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در راستای افزایش رقابت‌پذیری بزرگترین بندر کانتینری ایران با بنادر منطقه اشاره کرد.

عباس‌نژاد بیان کرد: ایجاد زیرساخت ارتباط اراضی پسکرانه ۲۴۰۰ هکتاری و بندر موجود با ظرفیت مناسب، تسهیل توسعه بلندمدت بندر با ایجاد منطقه لجستیکی و صنعتی در پسکرانه و امکان تامین فضاهای مورد نیاز و تامین نشده در بندر موجود در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری از مهم‌ترین تاثیرات اجرای این طرح است.

مدیرکل بنادر هرمزگان از دیگر تاثیرات انجام این طرح به ارتقا ایمنی و محیط زیست بندر، افزایش سهم ایران در مبادلات جهانی و ارتقاء جایگاه تجاری کشور در مجاورت بندر شهید رجایی، بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذار به منظور ایجاد صنایع مکمل یا مستقل از کارکرد بندر، رقابت با بنادر و مراکز مشابه منطقه‌ای و تامین تقاضای موجود و همچنین تامین زیرساخت‌های لازم برای ارتقا جایگاه کشور در مبادلات جهانی و تبدیل ایران به یکی از هاب‌های لجستیکی در سطح بین‌المللی به عنوان ضرورت تعریف مراکز لجستیکی اشاره کرد.

رقابت تنگاتنگ بندر شهید رجایی با بنادر حوزه خلیج فارس

وی، افزایش توسعه اقتصادی و رقابت با بنادر حوزه خلیج فارس، سطح رفاه و رشد اقتصادی کشور در راستای ایجاد توسعه پایدار و افرایش سهم حمل دریابرد در کل زنجیر تامین و توزیع کالا از دیگر تاثیرات اجرای این طرح ذکر کرد و یادآور شد: ایجاد زیرساخت صنایع تبدیلی ارزش افزوده‌ای از طریق سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیک و توسعه دریامحور و تامین زنجیره لجستیک در مسیر اتصال منطقه CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس از قزاقستان و روسیه از دیگر تاثیرات مهمی است که می‌توان از آن نام برد.

عباس‌نژاد اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های دریامحور از طریق ایجاد زیرساخت‌های تجاری و لجستیکی، ایجاد ارزش افزوده از طریق سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیک، ارتقا بنادر کشور به نسل سوم، توسعه لجستیک بندری و خصوصی‌سازی در راستای اقتصاد مقاومتی، افزایش ظرفیت عملیاتی بندر شهید رجایی و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر تاثیرات مهم اجرای طرح توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی است.

بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس با اتصال به آب‌های بین‌المللی و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان به دروازه طلایی ورود به جهان معروف است.