به گزارش گروه هنری پایگاه خبری صدای گامبرون تنظیمات شما برای عکاسی از مواد غذایی با نور شروع میشود. عکاسی بدون نور وجود نداشته و اتفاق نخواهد افتاد. نورپردازی مهمترین درس در عکاسی است. پس اگر فکر میکنید تمام چیزهایی که نیاز است را یاد گرفتید، نیاز است بازنگری داشته باشید، چرا که مهمترین فاکتور […]
به گزارش گروه هنری پایگاه خبری صدای گامبرون
تنظیمات شما برای عکاسی از مواد غذایی با نور شروع میشود. عکاسی بدون نور وجود نداشته و اتفاق نخواهد افتاد. نورپردازی مهمترین درس در عکاسی است. پس اگر فکر میکنید تمام چیزهایی که نیاز است را یاد گرفتید، نیاز است بازنگری داشته باشید، چرا که مهمترین فاکتور نورپردازی است. اگر بتوانید بر آن مسلط شوید، تصاویر زیبا و خارقالعادهای را ثبت خواهید کرد
به طور خلاصه میتوان گفت که هر چه دانش شما نسبت به مبحث نور و نورپردازی طبیعی بیشتر باشد، در نورپردازی مصنوعی و شبیه سازی آن در صحنههای مختلف، موفقتر خواهید بود.
سوالی که دوست دارم از خودتان بپرسید این است که اگر شما نمیدانید که چطور نور طبیعی را به نفع خود تغییر داده و دستکاری کنید، چطور میخواهید با استفاده از نور مصنوعی، همان نور طبیعی را با همان جلوههای اصلی شبیه سازی کنید که در ۹۹ % حالات هدف نهایی نورپردازی برای عکاسی از غذا است؟
زیبایی یادگیری نور طبیعی این است که همیشه در حال تغییر است. شما میتوانید انواع زیادی از نور را که توسط خورشید تولید میشود ببینید و تشخیص دهید که چگونه باید خود را با هر شرایطی تطبیق دهید.
شما این کار را با نور مصنوعی انجام نمیدهید چون خودتان مسئول همهی تغییرات ایجاد شده در آن خواهید بود و کاملا همه چیز تحت نظر خودتان است.
هر دوی نور طبیعی و مصنوعی از اصول فیزیک نور پیروی میکنند. بنابراین زمانی که شروع به یادگیری مبانی نور و ویژگیهای آن میکنید، میتوانید از یکسری عناصر و فاکتورهای مشترک برای دستکاری کردن نور طبیعی و مصنوعی استفاده کنید.
در اولین مرحله بسیار مهم است که بتوانید نور ساعات مختلف روز را از هم تشخیص دهید. این کار به شما کمک میکند بفهمید که چه حالتی از نور برای عکستان بهتر به نظر میرسد. همچنین به سبک عکاسی شما نیز بستگی دارد.
یکی از این دو عکس با استفاده از نور طبیعی خورشید ثبت شده و برای دیگری از نور مصنوعی استفاده شده است. تنها چیزی که در این دو تفاوت دارد، جهت تابش نور است. آیا میتوانید تشخیص دهید کدام یک با نور طبیعی ثبت شده و کدام یک با نور مصنوعی؟
برای همین بهتر است ابتدا در مورد نور طبیعی بیاموزید، اگر الآن نتوانستید به این سوال پاسخ صحیح و مطمئن بدهید طبیعی است
چه زمانی باید از نور مصنوعی استفاده کنیم؟
از زمانی که به نیم کره شمالی زمین سفر کردم توانستم درک کنم که چرا مردم آنجا در تمام طول زمستان از نور مصنوعی برای عکاسی استفاده میکنند. و فهمیدم این رفتار آنها به علت تاریکی هواست که از ساعت ۱۵:۳۰ شروع میشد!
در هر صورت سوژه و عکس باید روشن باشد و من با استفاده از نور مصنوعی مخالف نیستم. تنها میخواهم روشی را بگویم که با آن عکسهای بهتری ثبت کنید. وقتی بدانید نورهای واقعی چه شکلی هستند، بی شک تولید نور مصنوعی بسیار سادهتر خواهد بود.
شما به صورت طبیعی میتوانید نور خورشید را بشناسید و این نیاز به آموزش خاصی ندارد، اما تکنیکهای بهره بردن از آن برای عکاسی نیازمند آموزش است. و به عنوان یک نکته تکمیلی، اگر به نقطهای دیگر در دنیا، نظیر قطب شمال، سفر کردید حتما نور را به طور کامل بررسی کنید و تفاوتهای آن را با سایر نقاط دنیا پیدا کنید.
اما میدانم که همیشه این امکان وجود ندارد که به نور طبیعی تکیه کنیم. اگر اینطور باشد، وظیفه شما این است که در تابستان زمان خود را برای کاهش شدت نور طبیعی صرف کنید.
اگر میخواهید بدانید چه زمانی نور طبیعی را به طور کامل کشف خواهید کرد یا در کجای این مقاله به توضیح آن خواهم پرداخت، بهتر است بدانید این یک فرآیند طولانی مدت است و به همین سادگی نمیتوان آن را به صورت کامل فرا گرفت
رایجترین نورپردازی برای عکاسی از غذا – نور نرم
رایجترین شیوه نورپردازی برای عکاسی از غذا استفاده از نور نرم است. نور نرم با سایههای نرمی که ایجاد میکند مشخص میشود. نور نرم میتواند برای هر نوع خلق و خویی استفاده شود.
نور نرم به این دلیل استفاده میشود که نور مکملی برای غذا است. این کار بافت و جزئیات را در غذا روشن کرده و شکل و ابعاد آن را آشکارتر میکند. در نور نرم، انواع مختلفی از حالات و درجات سایه وجود دارد، اما همه آنها هنوز تحت تاثیر نور طبیعی بوده و مقداری روشن هستند
دو جهت اصلی نور: نور پسزمینه و نور جانبی
دو جهت اصلی نور مورد استفاده در نورپردازی برای عکاسی از غذا ، نور جانبی و نور پسزمینه هستند. به عنوان یک توضیح کوتاه باید بگویم که نور جانبی از اطراف و نور پسزمینه و از پشت به سوژه میتابد.
نور غیر مستقیم یکی از بهرین شیوههای نورپردازی برای عکاسی از غذا است. به همین دلیل است که بسیاری از عکاسان حرفهای این ژانر، شما را به استفاده از نورهای غیر مستقیم دعوت میکنند
مبدلهای نور ( تجهیزات مخصوص نورپردازی برای عکاسی از غذا )
برای دستکاری نور طبیعی به صورت دلخواه به دو وسیله جانبی نیاز داریم. یکی رفلکتور و دیگری دیفیوزر. با آنها میتوان نور را کم کرد یا به آن جهت داد.
برای تهیه این دو وسیله نیازی نیست مدلهای گران قیمت را انتخاب کنید، با کمی گشت و گذار در اینترنت میتوانید نمونههای ارزانتر آنها را پیدا کرده یا خودتان وسیلههایی مشابهشان بسازید.
دیفیوزر وسیلهای است که نور را به صورت مساوی و یکنواخت به تمام قسمتهای سوژه میتابد. دیفیوزر را باید میان منبع نور و سوژه قرار دهید. این بهترین وسیله برای تشکیل نور نرم و سایههای نرم از منابع نوریست که نور سخت ایجاد میکنند
رفلکتور وسیلهای است که نور را از منبع نور به سمت سوژه سوق داده و جهت آن را تغییر میدهد. یکی از مهمترین کاربردهای رفلکتور، پر کردن سایههای کنار سوژه است. رفلکتور را معمولا در دو طرف منبع نور قرار میدهند
تاثیر زمان روز بر نور و سایه
احتمالا شما میدانید که زمان روز نیز بر میزان و شدت نور و به طور متقابل بر روی سایههای تشکیل شده تاثیر میگذارد. از گرگ و میش تا طلوع خورشید، تا ظهر و تا غروب خورشید؛ نور در هر ساعت از روز شدت متفاوتی داشته و احساس متفاوتی به عکس میدهد.
اگر قصد عکاسی با نور طبیعی را دارید بهتر است در مورد این تفاوتها شناخت کافی پیدا کنید که مستلزم صرف زمان و کسب تجربه در عکاسی و نورپردازی است.
این معمولاً جایی است که تمرینهای عکاسی ما شروع میشوند. احتمالا شنیدهاید که یکی از شیوههای تمرین این است که میبایست در زمانهای مختلف روز از یک کاسه میوه در یک نقطه از خانهتان که نورگیری کافی از نور خورشید داشته باشد، عکاسی کرده و نتایج را با هم مقایسه کنید.
این یک تمرین بسیار ساده و در عین حال بینظیر است که به شناخت شما از نور طبیعی کمک زیادی میکند.
اگر به خانه خود فکر میکنید، به این فکر کنید که چگونه نور در اتاقهای مختلف خانه و در زمانهای مختلف تغییر میکند. آیا اتاقهایی وجود دارند که در یک زمان خاص از روز روشن باشند؟ آیا نور در طول روز از مسیری در داخل خانه عبور میکند؟ اینها انواع سوالاتی است که باید از خودمان بپرسیم
تنظیم نورپردازی برای عکاسی از غذا
خوب، دوستان من! اکنون زمان آن رسیده که تنظیمات اولیه نورپردازی برای عکاسی از غذا را ( که میدانم در حال مرگ برای کشف آن هستید ! ) برایتان بگویم. قرار است از تجهیزاتی ابتدایی برای ساخت ستاپ خود استفاده کنیم تا نور و سایهای نرم برای عکاسی از سوژهمان داشته باشیم.
این تجهیزات ابتدایی شامل موارد زیر هستند :
نور جانبی
دیفیوزر
رفلکتور
ابتدا باید لوکیشن عکاسی را طوری تنظیم کنیم که در کنار پنجره بوده و نوری که از پنجره میتابد به سمت چپ یا راست سوژه بتابد. یک دیفیوزر را بین پنجره و سوژه قرار میدهیم تا نور را به صورت نرم به همه جای سوژه بتاباند و سایههایی نرم ایجاد کند. بهتر است دیفیوزر را بیشتر نزدیک پنجره قرار دهیم. سپس رفلکتور را در سمت دیگر سوژه قرار میدهیم تا سایهها را پر کند.
من نور و عکاسی از غذا را میشناسم، اما من نیز همانند شما در ابتدا فقط به دنبال کسب تجربه بودم. پس از اشتباه کردن نترسید و سعی کنید تجربه کسب کرده و نور را بهتر بشناسید تا به آن مسلط شوید.
درک نور طبیعی به شما کمک میکند نور مصنوعی را بهتر شناخته و راحتتر آن را به نفع خود تغییر دهید.تماشای نور در تمام طول روز و در تمام فصول و حتی در تمام نقاط دنیا، به شما کمک میکند بهتر نور را شناخته و از آن استفاده کنید. طول میکشد تا به طور کامل نور طبیعی را درک کرده و بشناسید، چون باید یک تابستان کامل را صرف شناخت آن کنید!شایع ترین نوع نورپردازی برای عکاسی از غذا ، نور نرم است. دو جهت اصلی نور مورد استفاده در نورپردازی برای عکاسی از غذا ، نور جانبی و نور پسزمینه هستند. برای کم کردن یا دستکاری نور و ایجاد سایههای نرم، باید از یک دیفیوزر و یک رفلکتور استفاده کنید. زمانهای مختلف در طول روز، نورهایی با شدتهای متفاوت تولید میکنند
هرگز فراموش نکنید با مواد غذایی خود تعامل داشته باشید
با غذای خود تعامل داشته باشید! برای مثال: در عکس خود نشان دهید که در حال برش آن هستید یا از یک دست که چنگالی را نگه داشته است استفاده کنید. در مبحث تکنیک های عکاسی از غذا، شما میتوانید با استفاده از دستها یا وارد کردن خود یا یکی از دوستان خود به عکس با غذای خود تعامل داشته باشید. همچنین میتوانید از نگه داشتن یک کاسه، خوردن یا بریدن غذا، یا هر چیزی که میتوان استفاده کنید. چرا؟ زیرا این کار باعث میشود یک داستان خلق کنید و آن را واقعی تر از یک غذای ساختگی و زیبا نشان دهید. همچنین یک شخصیت به آن اضافه میکنید و یک سبک برای تغذیه و عکاسی شما ایجاد میکند. عکاسی از غذا زمانی که دستورالعملهای خود را به مردم ارائه میدهید، اهمیت زیادی دارد. چرا باید از دستورالعملی استفاده کنند که آب دهانشان را هنگام نگاه کردن به عکس راه نمی اندازد؟ همچنین اگر میخواهید در دنیای مجازی دنبال کنندگانی برای خود ایجاد کنید، عکسهای شما نقش بزرگی در آن خواهند داشت. مردم به دنبال عکسهای زیبا هستند و کسانی را دنبال میکنند که آن را به آنها تحویل دهد
این مطلب بدون برچسب می باشد.
فیلم تجربی یا فیلم آونگارد ، نوعی از فیلمسازی است که برخلاف فیلمهای دیگر، بسیاری از قوانین سنتی و قواعد عرفی سینمایی در آن رعایت نمیشود
به گزارش گروه هنری صدای گامبرون این فیلم به نویسندگی و کارگردانی رضا محبی از فیلم سازان استان هرمزگان میباشد. فیلم قطره های وابستگی خلاصه داستان: درختچه ای که بر اثر مهاجرت صاحبخانه از بی آبی خشک میشود. عوامل فیلم : کارگردان و نویسنده : رضا محبی ، بازیگران: نسیبه جمشیدی،محسن بزمی ، یعقوب […]
فیلمهای «چل»، «قرمز کوچک و آبی بزرگ»، «مرگ در بعد از ظهر» و «جلبیل» به صورت هم زمان به The Human Environment Care Film Festival راه یافته است. این فیلمهای کوتاه ساخته اصغر بشارتی، با موضوعاتی در مورد احترام به طبیعت و حفاظت از محیط زیست است که تاکنون در جشنوارههای مختلف ملی و بین […]
اصغر بشارتی عکاس و فیلمساز مطرح جزیره قشم، جایزه بهترین تصویربرداری جشنواره فیلم بوچی ایتالیا، برای فیلم کوتاه «چل» را از آن خود کرد. به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون، اصغر بشارتی یکی از عکاسان و فیلمسازان مطرح کشور است که با عکاسی و ساخت فیلم های کوتاه با موضوعات زیست محیطی، آداب و رسوم […]
Δ