ثبت نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

ثبت نام از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری لحظاتی قبل با دستور وزیر کشور آغاز شد.

ثبت نام از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری لحظاتی قبل با دستور وزیر کشور و برای مدت ۵ روز آغاز شد.

احمد وحیدی وزیر کشور، صبح چهارشنبه در تالار وزارت کشور و در جمع خبرنگاران حاضر شد و طی سخنانی آغاز فرآیند ثبت نام نامزدها را اعلام کرد.

براساس برنامه زمان بندی ابلاغی از سوی ستاد انتخابات کشور، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از امروز پنجشنبه هشتم تیرماه راس ساعت ۸/۰۰ آغاز و براساس این برنامه ثبت نام از داوطلبان به مدت پنج روز در محل وزارت کشور و به صورت حضوری انجام می شود. طبق برنامه ابلاغی ستاد انتخابات کشور ثبت نام در این پنج روز تا ساعت ۱۸/۰۰ ادامه دارد.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور پیشتر اعلام کرده بود داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از مراجعه به ستاد برای ثبت نام، حتما اطلاعیه شماره یک این ستاد را که ناظر بر شرایط ثبت نام است، مطالعه و از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل کنند.

شرایط مورد تاکید سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور به مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ شورای نگهبان و اصلاح آن در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۸، برمی گردد که در آن سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب مهم مانند معاونین روسای قوای سه گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی و  اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام از شرایط ثبت نام و حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده است.

همچنین مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، روسای سازمان ها، موسسات، نهادهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، اشخاص، مقامات و مدیران هم طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان، می توانند وفق قانون برای ثبت نام اقدام کنند.

سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت های ریاست جمهوری، حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی نیز در هنگام ثبت نام می بایست، احراز شود.

داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزه های علمیه و نیز ارائه برنامه ها و خط مشی های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست های کلی نظام و نیز معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه ها و توان مدیریتی، از دیگر شروطی است که داوطلبان می بایست به آن توجه نمایند.

از دیگر موارد شروط دوازده گانه عدم محرومیت از حقوق اجتماعی در زمان ثبت نام،  فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر، عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، وابسته نبودن به گروه های غیر قانونی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸ و نیز عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن است.

همراه داشتن مدارک کامل شامل اصل شناسنامه عکس دارد، اصل کارت ملی، دو قطعه عکس ۶در ۴ و اصل مدرک تحصیلی(کارشناسی ارشد به بالا)، هنگام ثبت نام ضروری است و داوطلب باید همراه داشته باشد.