حریق در حاشیه منطقه حفاظت شده نئور مهار شد

آتش سوزی در حاشیه منطقه حفاظت شده نئور که از شب گذشته آغاز شده بود با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست، ماموران یگان منابع طبیعی و نیروهای مردمی مهار شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست اردبیل گفت: بنا بر گزارش واصله مورخ چهاردهم شهریور ماه از محیط بانان مستقر در سرمحیط بانی منطقه خقاظت شده نئور، آتش سوزی در ساعت ۱۸ در مراتع مشرف و مجاور منطقه حفاظت شده نئور شروع و بعلت وجود پوشش گیاهی مرتعی با ترکم بالا و باد نسبتا شدید در منطقه به سرعت گسترش یافت.
حسن قاسم پور افزود: با همکاری اهالی بومی و محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست استان اولین اقدامات لازم در خصوص اطفای حریق شروع و با گسترده شدن آتش سوزی نیروهای مردمی اعزامی از مرکز استان، نیروهای هلال احمر، منابع طبیعی، سپاه ناحیه و فرماندار شهرستان اردبیل نیز جهت مساعدت به عملیات اطفای حریق در محل حضور یافتند.
وی افزود: اطفای حریق بوقوع پیوسته به دلایل کوهستانی بودن منطقه، وزش باد و پوشش گیاهی انبوه یک ساله و چند ساله خشک تا ساعت ۴ صبح روز پنج شنبه مورخ ۱۵/۶/۱۴۰۳ بطول کشید و در مجموع بیش از ۵۰ هکتار از اراضی مناطق آزاد در مجاورت منطقه حفاظت شده نئور طعمه حریق شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: متاسفانه این آتش سوزی با وجود اطفای حریق در شب گدشته مجددا در ساعت ۱۱ صبح روز ۱۵/۶/۱۴۰۳ شروع و با فراخوان نیروهای فوق الذکر و تلاش نیروهای امدادی آتش سوزی در ظهر امروز مجددا مهار شد.
قاسم پور اظهار داشت: با توجه به بارش های مناسب فصلی و وجود پوشش انبوه گیاهی در منطقه، از گردشگران و مسافران درخواست می شود در صورت برپا کردن آتش، از خاموش شدن آن اطمینان پیدا نمایند.
سامانه ارتباط مردمی ۱۵۴۰ آماده دریافت گزارشات زیست محیطی مردم بصورت شبانه روزی است.
منطقه حفاظت شده نئور که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین و یکی از نقاط گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود، بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار در استان گیلان و جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.