رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست:

هفت میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از بین ۲۷ میلیون خودروی موجود در کشور تعداد هفت میلیون خودروی فرسوده در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند.

داریوش گل‌علی زاده روز دوشنبه در مراسم رونمایی از اقدامات دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه ۶۹ درصد آلاینده ها مربوط به هفت حوزه است، افزود: بخشی عظیمی از آلاینده‌ های هوای کشور مربوط به خودروها است.

وی اظهارداشت: اکنون بخشی از خودروهای تولیدی کشور باید بر اساس گواهی اسقاط تولید شود و خودروسازان مکلف به اجرای این قانون هستند.

گل علی زاده به حداقلی شدن وابستگی مراکز اسقاط به منابع دولتی اشاره کرد و افزود: استفاده از بخش خصوصی می تواند در سرعت بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده موثر باشد.

وی ادامه داد: موضوع تسهیلات برای نوسازی وسایل نقلیه از جمله موضوعات مورد پیگیری سازمان محیط زیست بود و اکنون میزان تسهیلات در ظرف حداقلی قرار دارد.

معاون سازمان محیط زیست گفت: تقریبا میانگین فرسودگی حمل و نقل عمومی ۸۰ درصد است و این تعداد برای اتوبوس‌ها و ون‌ها ۱۰ درصد و برای اتوبوس‌های داخل شهری ۶۰ درصد است.

گل علی زاده اعلام کرد که در حال حاضر۲۶ شهر و هفت کلان شهر کشور درگیر آلودگی هوا هستند و بخشی از این آلاینده‌ گی مربوط به گرد و غبار است که در استان های جنوبی و مرکزی بیشتر است.

خروج ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط ‌ از چرخه ترافیک
رئیس سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت نیز در این مراسم گفت: امسال ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط ‌ از چرخه ترافیک خارج شده است. مهران سالاریه به فاکتورهای مشوق برای دارندگان خودروهای فرسوده اشاره کرد و اظهارداشت: مشوق‌های خوبی برای اسقاط خودروها درنظر گرفته شده است که هم برای مراکز اسقاط و هم دارندگان خودرو جاذبه دارد.

وی صدور سه گواهی اسقاط را از جمله مشوق ها دانست و با بیان اینکه سال گذشته ۷۱ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، افزود: امیدواریم امسال رکورد سال ۱۳۹۳ که بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه اسقاط بود را بزنیم و به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه برسانیم.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، برنامه‌های توسعه برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل و نقل عمومی داریم که اکنون آغاز شده است.

سالاری به مشکلات در حوزه اسقاط موتورسیکلت اشاره کرد و افزود: در این بخش راهور همکاری بسیار خوبی با مراکز اسقاط دارد اما برای موتورسیکلت باید برنامه جدی توسط راهور جهت جلوگیری از شماره گذاری موتورسیکلت ها انجام شود و ما نیز با راهور همکاری خواهیم داشت.
۷۰ درصد ناوگان اتوبوسی کشور در دهه گذشته از دست رفت

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری وزارت کشور نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت حمل و نقل کشور طی یک دهه اخیر گفت: در دهه گذشته در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل فعالیت جدی شکل نگرفت و این مسئله انباشتی از مشکلات را بوجود آورد.

سیدسجاد انوشه اظهار داشت: در یک نمونه باید اشاره کرد که در حوزه حمل و نقل ریلی از ابتدای انقلاب تا پیش از دولت سیزدهم چیزی غریب به ۲ هزار واگن خریداری و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در حالی که فقط از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز معادل کل چهار دهه قبل خود قرارداد خرید واگن بسته و مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر چیزی نزدیک به ۸۱۲ درصد در حوزه نوسازی حمل و نقل ریلی افزایش داشتیم، اضافه کرد: متاسفانه در بخش اتوبوس‌ها نیز در گذشته شاهد آمارهای منفی هستیم. در سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل ما فعال بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار دستگاه کاهش یافت که بار سنگینی را بر دوش حمل و نقل جاده ای تحمیل کرد و بخشی از آن ریشه در عدم اضافه شدن ناوگان جدید دارد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری وزارت کشور فقدان نوسازی طی دهه ۹۰ را یک چالش و بحران عنوان کرد و گفت: این اتفاق مشکلات بسیار زیادی را در سارسر کشور چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارج شهری برای جابه جایی و زندگی عادی مردم ایجاد کرد.

انوشه ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به قرارداد خرید چهار هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شد که تا به امروز ۲ هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها تحویل و وارد چرخه حمل و نقل شد.

به گفته این مقام حوزه شهداری و دهیاری‌ها، موضوع ون ها نیز از دیگر بخش های نوسازی نشده ناوگان حمل و نقل است که طی ۱۲ سال پیش از دولت سیزدهم هیچ تغییری در آن ایجاد نشده و تقریباً تمامی ناوگان فرسوده شده بود. اما در سه سال گذشته قرارداد خرید ۵ هزار دستگاه ون منعقد گردید و یکهزار و ۲۰۰ دستگاه از آن تحویل شد.

انوشه با بیان اینکه اعتبار تمامی قراردادها مشخص و برخی تامین شده است تا شاهد توقف در حوزه نوسازی نباشیم، افزود: از تمامی دستگاهها می‌خواهیم در اجرای قوانین هوای پاک به تکلیف خود عمل کنند.