کودک و مسئولیت های اجتماعی

بابک پارسا//   به بهانه روز جهانی کودک و هفته ملی کودک ، بهاره مالکی روانشناس کودک در گفتگو اختصاصی با پایگاه خبری صدای گامبرون در خصوص مسئولیتهای اجتماعی کودکان بیان کرد :  کودک به دنبال تثبیت هویت خود در اجتماع و جمع های کوچک اطرافش است.، رشد سالم اجتماعی کودک مستلزم رشد طبیعی شخصیت، […]

بابک پارسا//

 

به بهانه روز جهانی کودک و هفته ملی کودک ، بهاره مالکی روانشناس کودک در گفتگو اختصاصی با پایگاه خبری صدای گامبرون در خصوص مسئولیتهای اجتماعی کودکان بیان کرد :  کودک به دنبال تثبیت هویت خود در اجتماع و جمع های کوچک اطرافش است.، رشد سالم اجتماعی کودک مستلزم رشد طبیعی شخصیت، و فراگیری مهارت های اجتماعی شدن اوست، که در کودک متفاوت است وبه درون گرایی و برون گرایی او برمی گردد.

 

وی ادامه داد: اجتماعی شدن کودک و نوجوان ابتدا در خانواده و بعد در میان هم سالان و محیط مدرسه تحقق می یابد ، نفوذ والدین طی پژوهشی به چند گونه مشخص شده، ۱- نفوذ مستبدانه والدین که کودک مجبور به اطاعت بی چون و چراست.۲- نفوذ دمکراتیک و آزاد منشانه، که با کودک مشورت می شود ودر نهایت حرف آخربا والدین است. ۳-نفوذ مجاز و خودمختارانه که کودک و نوجوان خود تصمیم می گیرد و خود عمل می کند.

 

مالکی اذعان داشت : اما برخورد مناسب تر: هر رفتار از سوی والدین باید با واکنش ها و بازتاب های کودک و نوجوان سنجیده شود. قوانین و مقرراتی در محیط خانه و مدرسه وضع شود که همگی به آن احترام بگذارندو عمل کنند. برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی از ابتدا به کودک بسته به سنش مسئولیتهای کوچک بسپارید، و با بزرگتر شدن او مسئولیتهای سپرده شده را نیز پررنگ تر کنید.برای کودک و نوجوان قهرمانان زندگی پدر و مادراشان است. او باهوش ترین و زیرک ترین الگو بردار و تقلید کننده است و اومی بیند و تکرار میکند. پس چه خوب است به این قضیه به جنبه مثبت بنگریم وارزشهای خوب و زیبا را از جمله تشکر کردن و قدردانی از یکدیگر،  و احترام به هم و به خصوص به بزرگترها را در خود به طور مستقیم ودر کودکانمان غیر مستقیم نهادینه کنیم. صداقت را سرلوحه کارو زندگی هدیه دادن و تشویق کردن و مهرورزی به همدیگر را سرمشق خود قراردهیم.