پایان کارگاه فیلمسازی خلاق ویژه ی چهارمین جشنواره ملی فیلم و عکس دانشجویی دریا

کارگاه فیلمسازی چهارمین جشنواره ملی فیلم دانشجویی دریا با ورک شاپ بازیگری سینما به کار خود پایان داد. به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون همزمان با اتمام دوره ی فشرده بازیگری سینما، کارگاه های چهارمین جشنواره فیلم دانشجویی و دانش آموزی دریا، در روز دوشنبه ۲۶/۰۶/۱۳۹۷ در سالن اجتماعات محیط زیست هرمزگان به پایان رسید. […]

کارگاه فیلمسازی چهارمین جشنواره ملی فیلم دانشجویی دریا با ورک شاپ بازیگری سینما به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون

همزمان با اتمام دوره ی فشرده بازیگری سینما، کارگاه های چهارمین جشنواره فیلم دانشجویی و دانش آموزی دریا، در روز دوشنبه ۲۶/۰۶/۱۳۹۷ در سالن اجتماعات محیط زیست هرمزگان به پایان رسید.

این کارگاه ها که با پیشنهاد و حمایت بنفشه ابراهیمی(رئیس شرکت سینمایی “سینماگران مستقل پیشرو هرمز”) برگزار گردید، سه گفت و گوی کاملا تخصصیِ سینما را به مدت ۴ روز در دل خود جای داد.

کارگاه فیلمنامه و کارگردانی

نخستین کارگاه با عنوان «مبانی فیلمنامه نویسی و کارگردانی» که تدریس آن را استاد محمدرضا رکن الدینی به عهده داشتند، در روز جمعه، از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۲۰:۱۵ با حضور ۲۹ نفر در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزار گردید.
در این کارگاه، محمدرضا رکن الدینی اصول ابتدایی فیلمنامه نویسی و کارگردانی را بیان کردند.

در این بخش حدود یک ساعت درباره “موضوع”، “ایده” و “طرح” صحبت شد. سپس رکن الدینی از هنرجویان دوره خواست تا موضوعات خود را بنویسند. بعد از انجام این کار و خوانده شدن نوشته های شرکت کننده گان توسط مدرس، مجددا درباره “موضوع” توضیحاتی داده شد.

پس از استراحتی کوتاه، دنباله ی مطالب بیان شده، پی گرفته شد و این بار هنرجویان “ایده” های خود را در نسبت با موضوع پیدا کردند.

مهمترین بخش مبانی فیلمنامه، نوشتن طرح بود. در این قسمت شیوه ی صحیح نوشتن طرح به شرکت کننده گان آموزش داده شد.

در ادامه مباحثی درباره ی کارگردانی بیان گردید.

بیشتر مباحث درباره شناخت انواع نماها و البته مهتر از آن، کارکردشان بود. رکن الدینی در این حوزه، درباره اهمیت “کلوز آپ”، کارکرد “مدیوم شات” و ضرورت نمای باز و یا “لانگ شات” توضیح دادند. البته پیش از ورود به این بحث، در خصوص “نما” یا “پلان” دقایقی با هنرجویان گفت و گو انجام گردید.

تعریف ارتفاع و زوایای دوربین از دیگر مباحث کارگاه فیلمسازی بود.

در دنباله، فیلم کوتاه «۲با۲» ساخته ی بابک انوری نمایش داده شد و رکن الدینی، شیوه ی کارگردانی این فیلم را تحلیل نموده و شرکت کننده گان، با ایشان درباره ی فیلم به گفت و گو پرداختند.

فیلم با ورود مردی به یک کلاس با دوازده دانش‌اموز شروع می‌شود. مدیر مدرسه با بلندگوی ساختمان اعلام می‌کند که از امروز تغییراتی در درس‌ها رخ خواهد داد و از دانش آموزان می‌خواهد به تمام دستورالعمل های معلم خود گوش کنند.

معلم درس را با نوشتن «۵=۲+۲» روی تخته سیاه شروع می‌کند. زمانی‌که کودکان به او اعتراض می‌کنند، آن‌ها را ساکت کرده و خواهان رعایت نظم می‌شود. در نهایت با کشته شدن دانش‌آموز معترض به دست ممتازها، دیگر کسی به درس جدید اعتراض نمی‌کند.

بیشتر گفت و گوها پیرامون شیوه مونتاژ و شخصیت پردازی از طریق دوربین و صدا انجام شد.

سپس رکن الدینی هنرجویان را به دریافت معنای شخصی شان از فیلم ترغیب کرد.

در پایان کارگاه محمدرضا رکن الدینی در پاسخ به سوالی از سوی یک هنرجو که از ایشان خواسته بودند بهترین کارگردان سینما را نام ببرد، گفت: “بهترین فیلمساز دنیا خودِ شما هستید. سعی کنید تاثیر بگیرید و تاثیر بگذارید؛ تقلید جایی در فیلمسازی شما نخواهد داشت. نگاه شخصی تان را به دنیا صادر کنید و پیشنهاد بدهید.”

کارگاه شناخت تصویر برداری:

در ادامه ی برگزاری کارگاه ها ای که کارگروه بخش فیلم چهارمین دوره ی «جشنواره ی ملی فیلم کوتاه و عکس دانشجویی» برای داوطلبان شرکت در این جشنواره تدارک دیده بودند، از ساعت ۱۶:۰۰ روز شنبه، کارگاهِ «آشنایی با تصویربرداری» با حضور استاد «رهبر امام دادی» در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزار گردید.

امام دادی، چه گونه گی لِوِل کردن سه پایه، فوکوس کردن، وایت بالانس، نقطه ی طلایی، شاتر، دیافراگم و انواع حرکات، از جمله: پن و تیلت را به شرکت کننده گان آموزاندند و همچنین آنان را با انواع لنز آشنا کردند.
در هر بخش از تدریس، همه ی شرکت کننده گان پشت دوربین رفته و شخصا موارد مطرح شده را انجام دادند.

کارگاه بازیگری سینما :

در روز یکشنبه، ۲۵/۶/۱۳۹۷ کارگاه «بازیگری» با حضور استاد “شقایق نوروزی” برگزار شد. این کارگاه از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۲۰:۰۰ در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزار گردید.

شقایق نوروزی، ابتدا درباره ی جنبه ی اخلاقی هنر و بازیگری صحبت کردند و هنرمندان بزرگ را اخلاق گرا، آرمان گرا و آزادی خواه نامیدند. سپس، تمرین های بدنی ای را برای شرکت کننده گان در نظر گرفته و درباره ی آگاهی از بدن خویش، بدن های سرکوب شده و رابطه ی میان ذهن و بدن صحبت کردند.

در ادامه، پیشینه ی مختصر ای از بازیگری را بیان کرده و شیوه های بازیگری را به دو دسته ی اصلی آمریکایی و اروپایی تقسیم کردند. در دنباله، فیلم «اتوبوسی به نام هوس» ساخته ی الیا کازان و «پدرخوانده» ساخته ی فرانسیس فورد کاپولا را پخش کرده و درباره ی سبک «متد اکتینگ» صحبت کردند.

در روز دوم از هنرجویان خواسته شد تا دو به دو برابر یکدیگر قرار گرفته و بخش هایی از فیلم اتوبوسی به نام هوس را بازی کنند.

تقریبا همه ی هنرجویان با حضور در برابر دوربین به ایفای نقش پرداختند.

کارگاه بازیگری سینما از جذاب ترین کارگاه های دوره ی فیلمسازی بود.

کارگاه های بخش فیلم چهارمین جشنواره ملی فیلم و عکس دریا به همت سید محمد علی حسینی و بنفشه ابراهیمی (رئیس هیئت مدیره شرکت سینمایی “سینماگران مستقل پیشرو هرمز”) و با همکاری سینماگران هستی شناس هرمز، دانشگاه هرمزگان و اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان که برگزاری اش از روز جمعه ۲۳/۰۶/۱۳۹۷ آغاز شده بود، در روز ۲ شنبه ۲۶/۰۶/۱۳۹۷ در سالن اجتماعات محیط زیست به پایان رسید.

مطابق برنامه ی اعلام شده، دانش آموزان و دانشجویان از سی و یکم شهریور ساخت فیلم های شان را آغاز؛ و تا هشتم مهر فیلم ها را به کارگروه برگزاری بخش فیلم، ارائه خواهند کرد.

خبرنگار : علی قراگوزلو و زبیده گردکانی