پایگاه خبری صدای گامبرون در دورهای که همهی کنشها، از کنش حاکمیت در راستای احیای تمدن بزرگ و تبدیل ایران به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان گرفته تا کنشهای مخالفخوانانه چه در وجه فردی و چه در وجه گروهی، چه در قالب اسلام و چه در قالب مارکسیسم، همگی در اوج دراماتیک بودن خود بهسر میدردند، […]
پایگاه خبری صدای گامبرون
در دورهای که همهی کنشها، از کنش حاکمیت در راستای احیای تمدن بزرگ و تبدیل ایران به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان گرفته تا کنشهای مخالفخوانانه چه در وجه فردی و چه در وجه گروهی، چه در قالب اسلام و چه در قالب مارکسیسم، همگی در اوج دراماتیک بودن خود بهسر میدردند، شهیدثالث با تکیه بر سبکی مینیمالیستی، مشاهده گر، بدون هیچ تلاشی برای روانکاوی شخصیتها یا قضاوتشان، به رئالیسمی دست مییابد که با تعریف رایج این مفهوم در ایران بهکل متفاوت است. عموماً رئالیسم در ایران به فیلمهایی اتلاق میشود که باید آینهای از وضع موجود باشند. به همین علت فیلم رئالیستی در گفتمان انتقادی در ایران، فیلمی است اجتماعی که صادقانه و وفادارانه، ناهنجاریها و معضلات اجتماعی را بهتصویر میکشد. اما رئالیسم مجموعهای از قواعد فرمال است که سعی میکند موضعی بیغرض به موضوع داشته باشد تا بتواند به درون هستی واقعی پدیدههایی که ضبط میکند، نفوذ کند و آن را بشکافد. رئالیسم بیشتر به معنای نفوذ به پدیدهها و واقعیتهای روزمره و نحوهی بازنمایی و اجرای آن است. یعنی قائل بودن به یک زاویه دید به ظاهر آبجکتیوی که همهی نماها به یک معنا، محصول آن زاویه دید و گزینش اولیه و فرادستانهای باشد که کارگردان انتخاب کرده است. به همین علت، رئالیسم تنها آن چیزی که به تصویر در میآید نیست و بنابراین تعریف محتوازدهی رئالیسم در ایران، تعریفی عقبافتاده و ارتجاعی است. اما رئالیسم شهیدثالث، نه مطابق تعریف رایج این مفهوم در ایران، بلکه یک انتخاب فرمال و استتیکی است. این آن رئالیسمی نیست که رسالتش در حکم آینهای در مقابل اجتماع، بازنمایی واقعیتهای عموماً تلخ آن باشد، بلکه انتزاعی است که در صورت به تصویر کشیده شدن، آن آینهی مقابل اجتماع را خدشهدار میکند، چارچوب حاکم عرصهی نمادین را ویران میکند و همهی مختصاتی که جامعه برای او تدارک دیده است را پس میزند.» |نویسنده: تیم سینمانیا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
رییس مرکز آموزش محیطزیست و تربیت محیطبان سازمان حفاظت محیطزیست گفت: با گذشت ۹ روز از اکران فیلمهای سینمایی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر و نزدیک شدن به پایان جشنواره، فیلمهایی که از نظر هیئت داوران بخش محیطزیستی بیشترین جنبههای محیطزیستی را داشتهاند، مشخص شدند.
رئیس جمهور با حضور در یکی از اجراهای استاد فخرالدینی، از این استاد پیشکسوت موسیقی تجلیل کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از برگزاری مراسم هفتمین روز خاکسپاری استاد بهمنی در بندرعباس خبر داد.
فیلم تجربی یا فیلم آونگارد ، نوعی از فیلمسازی است که برخلاف فیلمهای دیگر، بسیاری از قوانین سنتی و قواعد عرفی سینمایی در آن رعایت نمیشود
Δ