پیام مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان به مناسبت گرامیداشت روز ملی هوای پاک (۲۹دیماه )

شعار امسال هوای پاک (هوای پاک ، تعهد مسئولان ، مشارکت مردم ) به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون پیام مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان به مناسبت گرامیداشت روز ملی هوای پاک (۲۹دیماه ) شعار امسال هوای پاک (هوای پاک ، تعهد مسئولان ، مشارکت مردم ) خداوند در آیه ۴۶ سوره مبارکه روم می‌فرماید: […]

شعار امسال هوای پاک (هوای پاک ، تعهد مسئولان ، مشارکت مردم )
به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون
پیام مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان به مناسبت گرامیداشت روز ملی هوای پاک (۲۹دیماه )
شعار امسال هوای پاک
(هوای پاک ، تعهد مسئولان ، مشارکت مردم )
خداوند در آیه ۴۶ سوره مبارکه روم می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَن یُرْسِلَ الرِّیَاحَ مُبَشِّرَاتٍ وَلِیُذِیقَکُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَلِتَجْرِیَ الْفُلْکُ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ و از نشانه‌های رحمت خدا آن است که بادهای مژده دهنده باران را می‌فرستد، تا رحمت خود را به شما بچشاند.
هوای پاک، هوایی است که خداوند با توجه به نیاز انسان ها و دیگر موجودات زنده روی زمین، برای حیات آنها خلق کرده است. خدا با آفرینش انسان ها، حیوانات و گیاهان، عوامل تولید کننده هوای پاک را به وجود آورده، برای هر یک از این موجودات شرایط زیست سالم را فراهم کرده است. آفرینش جوّ زمین به گونه ای که هر یک از موجودات بتوانند نیازهای خود را برطرف سازند، از جمله نعمت هایی است که خداوند به مخلوقات ارزانی داشته است. بنابراین، شکر این نعمت ها بر ما واجب و لازم است و آلوده نکردن این هوای سالم و طبیعی، خود نوعی شکر این نعمت به شمار می آید.
۲۹ دی ماه در تقویم ایران به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است وبحران آلودگی هوا در تهران وکلانشهرها، در سال ۱۳۷۴ مسؤولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد  حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی‌ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام نمایند.
هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین‌بخشی باشد. امسال هم به مانند سالهای گذشته ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست  برای بیست ونهم دیماه روز ملی هوای پاک  با شعاری با عنوان ( هوای پاک ، تعهد مسئولان ، مشارکت مردم ) نامگذاری شده است .
بی شک مشارکت مردمی و سازمان های مردم نهاد از یک سو و افزایش هماهنگی بین بخشی میان همه دستگاه ها، سازمان های دولتی و غیر دولتی، قانونگذاری کارآمد و نظارت قانونگذار از سوی دیگر، می تواند در داشتن هوای پاک و کاهش آلودگی، مهمترین نقش را ایفا کند.
با توجه به اهمیت موضوع، سازمان حفاظت محیط زیست در چهارچوب وظایف خود در خصوص هوای پاک، قانون هوای پاک را تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و مجلس هم این قانون را در سال ۱۳۹۶ تصویب و دولت آن را به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ کرد.
آنچه مسلم است همه مردم و مسئولان باید نسبت به وظایف و تکالیف خود در برابر محیط زیست متعهد بوده و در انجام آن‌ها قصور و اهمال نداشته باشند اهتمام و توجه به حفاظت از محیط زیست، در حقیقت خدمت به مردم، جامعه و آیندگان است و در نزد پروردگار متعال دارای اجر و ارزش بسیار خواهد بود.
در خاتمه، می بایست  هرروز برایمان روز هوای پاک باشد، تا حال و هوای شهرمان خوب شود و آسمان آبی برایمان آرزو نباشد.