بزرگ‌ترین لنج راهی دریا شد

یکم آبان، طی مراسمی با حضور استاندار هرمزگان، “بزرگ‌ترین لَنج چوبی ایران” با ظرفیت ۱۵۰۰تن در بندر کُنگ به آب انداخته شد. ▪️به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون به گفته‌ی خلیل قاسمی رییس سازمان صنعت هرمزگان، این لنج چوبی با هزینه ۳۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی و طی ۳سال به دست متخصصان بومی و با […]

یکم آبان، طی مراسمی با حضور استاندار هرمزگان، “بزرگ‌ترین لَنج چوبی ایران” با ظرفیت ۱۵۰۰تن در بندر کُنگ به آب انداخته شد.

▪️به گزارش پایگاه خبری صدای گامبرون به گفته‌ی خلیل قاسمی رییس سازمان صنعت هرمزگان، این لنج چوبی با هزینه ۳۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی و طی ۳سال به دست متخصصان بومی و با استفاده از فناوری‌های نوین ساخته شده است.
▪️این شناور که پس از قرار گرفتن در چرخه حمل‌ونقل، برای ۲۱نفر شغل ایجاد می‌کند؛ دارای ۵۱متر طول، ۱۴متر عرض و ۷متر آبخور است و قابلیت حمل انواع بار به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس، خلیج عدن و آفریقا را دارد.

▫️لنج‌سازی بندر کنگ دارای قدمتی دیرینه است که به صدها سال پیش می‌رسد.
▫️به نوشته‌ی ایرنا؛ مصالح اولیه برای ساخت لنج، چوب‌های جنگلی مقاوم در مقابل رطوبت برای اسکلت و تخته‌های مرغوب هندی به نام سای برای بدنه‌ی آن است و لنج‌های ساخته شده در این بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بندر کشورهای آفریقایی، مانند زنگبار، مومباسا و هندوستان هم فرستاده می‌شود.
▫️اهالی بندر کنگ برای قایق‌ها و لنج و کشتی دست‌ساز خود اسامی مختلف می‌گذارند، نام‌هایی که قدمت‌شان تا صدها سال پیش هم می‌رسد.
دریانوردان منطقه با لنج خود به کشورهای حوزه خلیج فارس و سرزمین های دور و نزدیک مانند پاکستان، هندوستان، آفریقا و دریای سرخ سفر می‌کنند.
▫️گفتنی است در سال ۱۳۹۱ “دانش لنج سازی و دریانوردی در خلیج فارس” به نام ایران در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.